De drie meditaties die ik nu het meest gebruik


Al jaren ben ik aan het onderzoeken wat meditatie mij brengt en kan brengen. In die jaren heb ik het volgende ontdekt:

• Tijdens een ‘gewone’ meditatie krijg ik meer creatieve gedachten en ik kan mijn gedachten beter ordenen.

• Ik heb meditaties leren kennen die iets specifieks aanpakken zoals angsten of meer richting vinden. Dit hielp en gaf een positieve wending aan mijn leven.

Na het ‘af en toe’ mediteren stelde ik mezelf de vraag: ‘Wat als ik er een gewoonte van maak en het elke dag doe?’. Ik ging aan de slag en ging elke dag mediteren. Het paste niet bij mij.

Ik heb geleerd dat ik van sommige ‘goede gewoontes’ geen gewoonte meer wil maken. Waarom? Omdat het moet passen op dat moment voor mij. Het moet in overeenstemming zijn met wat er op dat moment voor mij het beste voelt om te doen.

Mijn beste en meest favoriete lifehack

Mijn beste en meest favoriete lifehack is zo trouw mogelijk aan mezelf leven en werken. De film (het leven) laten afspelen voor mijn neus en het vooral niet willen sturen, maar wel verantwoordelijkheid nemen.

Stel dat ik voel dat ik wil gaan hardlopen dan trek ik zo snel mogelijk mijn sportkleding aan en ben ik weg. Niet overdenken maar actie ondernemen. Het is de kunst om aandachtig naar de signalen van mijn lichaam, gedachten en gevoelens te luisteren en ernaar te handelen.

Dit zei Vera Helleman tijdens een lezing tegen mij:

‘Verantwoordelijkheid nemen voor je leven is volledig in je eigen kracht stappen. Helemaal niks meer niet accepteren in jezelf en ook voor dat wat je eigenlijk niet zo fraai vindt aan jezelf verantwoordelijkheid en dus ook zelf discipline te hebben maar het niet onderdrukken. En het op een andere constructieve manier naar buiten laten komen’.

Verantwoordelijkheid nemen voor je leven nemen betekent ook de moeilijke keuzes maken. De moeilijke keuzes die voor jou het beste zijn. Want als je altijd makkelijke keuzes maakt wordt je leven heel zwaar. Het gaat om gelukkig leven en het snelle genot gedag zeggen.
 


Easy choices, hard life. Hard choices, easy life.
— Jerzy Gregorek


‘Mediteren is het grootste geschenk dat je jezelf kunt geven’ schrijft Jan Geurtz in het boek ‘Verslaafd aan liefde’. Terwijl Vera Helleman dit zegt:

‘Zorg dat ieder moment van de dag een meditatie is’. ‘Het jammere van meditatie is dat als je uit de meditatie stapt, dat je meditatieve toestand dan weg is in het dagelijks leven’ zegt ze in deze video.

Ik ben het met beide eens. Meditatie is inderdaad een mooi geschenk maar het is ook je even afsluiten van de wereld om je heen. Maar soms wordt voor mij die (binnen)wereld even te heftig. Even terugtrekken met een meditatie helpt mij dan om een positieve en andere wending aan mijn leven te geven.

Ik zie meditatie nu meer als een tool om in te zetten als ik voel dat ik dat nodig heb. Dit zijn de drie meditaties die ik nu het meest gebruik.

1. Aan de slag met angsten (premeditatio malorum oftewel de meditatie van het kwade)

Deze meditatie ontdekte ik recent toen ik deze talk van Tim Ferriss zag. Omdat ik op dat moment flink aan het worstelen was met angsten ben ik meteen begonnen. Ik deed de oefening en ik voelde mezelf langzaam krachtiger worden.

De ‘premeditatio malorum’ is een oefening die werd gebruikt door Seneca, een beroemde schrijver en samen met o.a. Marcus Aurelius aanhanger van het stoïcisme (een filosofische stroming die rond 300 v.Chr. begon in Griekenland).
 


We suffer more often in imagination than in reality — Seneca


De meditatie gaat als volgt:

Ga zitten en focus je op je angst. Wat is allerergste wat er kan gebeuren? Visualiseer dit allergrootste doemscenario en zie jezelf op dat moment handelen. Wat doe je? Stel jezelf ook de vraag: ‘Wat zijn de voordelen als dit zou gebeuren? Wat zou het mij op kunnen leveren?’

2. Meer rust en creativiteit met de ‘gewone’ meditatie

Is het allemaal te chaotisch in je hoofd?

1. Kies eerst hoe lang je meditatie gaat duren en zet een timer. Ga ergens op een stoel zitten met beide voeten op de grond. Zorg voor een plek waar je niet gestoord kunt worden en houd pen en papier bij de hand. Zet bij voorkeur een hoofdtelefoon op met deze muziek. De muziek bevat theta-golven, deze bevorderen creativiteit.

2. Start de muziek en begin met 10 keer stevig en lang in- en uitademen. Adem in door je neus en adem uit door je mond.

3. Laat je adem het normale ritme weer oppakken en blijf je zoveel mogelijk richten op je adem. Je dwaalt af in gedachten, dat is normaal. Heb je ideeën of nuttige gedachten? Schrijf ze op en richt je weer op je adem. Als de timer gaat is de sessie afgelopen.

3. Meer dankbaarheid en helderheid voor de toekomst (The Time Travel meditation)

Deze methode ontdekte ik toen ik het boek ‘Personal Development for Smart People’ las van Steve Pavlina. Steve schrijft in het boek over zijn favoriete meditatie. Tijdens het lezen kreeg ik meteen zin om het te gaan uitvoeren en binnen een paar minuten was ik bezig. Het brengt me elke keer weer dankbaarheid en richting.

Hij gaat als volgt:

1. Ga op een comfortabele plek zitten waar je de rust vindt en niet gestoord kan worden. Zet al je afleidingen uit en zet bij voorkeur rustgevende muziek op. Doe je ogen dicht.

2. Beeld je een ruimte in met twee stoelen die tegenover elkaar staan. Jij zit in een stoel en tegenover jou zit ‘jij’ maar dan 5 jaar verder in de toekomst. De ‘jij’ van 5 jaar verder weet alles wat jij weet en wat er de komende 5 jaar gaat gebeuren. Beeld je in dat je allerlei vragen stelt aan de ‘jij’ van 5 jaar verder en luister naar de antwoorden. Zodra je klaar bent vraag dan of de ‘jij’ van 5 jaar verder de ruimte wil verlaten.

3. Nu komt de ‘jij’ van 5 jaar terug binnen. Nu ben jij degene die 5 jaar verder is in het leven dan de ‘jij’ die binnen komt. Neem een moment om terug te halen wat de ‘jij’ van 5 jaar terug allemaal heeft meegemaakt. Hoe was jouw leven 5 jaar geleden? Beeld je in dat de ‘jij’ van 5 jaar geleden jou allerlei vragen stelt en zie jezelf antwoorden met empathie, begrip en geruststelling. Vertel aan de ‘jij’ van 5 jaar geleden wat voor een uitdagingen en moeilijke momenten hij gaat meemaken. De uitdagingen en moeilijke momenten die jij al hebt overwonnen. 

4. Nu komt de ‘jij’ van 5 jaar verder weer binnen en staan jullie alledrie op. Jullie lichamen beginnen te gloeien en worden samen één grote bon van licht. Geniet van dit moment en laat het licht langzaam verdwijnen.

Toen ik deze oefening deed ontstonden er een paar mooie momenten en zag ik dingen die ik nooit had kunnen bedenken. Ook was ik weer veel gelukkiger met mijn vriendin omdat mijn ‘jij’ van 5 jaar terug enorm enthousiast was toen hij van de huidige ‘jij’ hoorde dat wij nu samen waren.

Ik zou jou willen aanzetten om van de drie oefeningen deze in ieder geval één keer te proberen, ook als je nooit mediteert.

Meditatie helpt en inspireert

Meditatie helpt, dat is voor mij allang duidelijk. Seneca deed het niet voor niets om zichzelf voor te bereiden op ‘high-stress’ veldslagen. Mijn uitdaging blijft om van ieder moment op de dag een meditatie te maken en zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken. Maar als het dan even teveel wordt of als ik behoefte heb aan iets specifieks, dan is meditatie daar om mij weer nieuwe inspiratie te geven of te helpen.

Inspiratie en hulp om mij weer op mijn pad te zetten. En dat ik dat pad dan weer met volledige kracht kan bewandelen.

Read next

Dit zijn de beste boeken die ik tot nu toe heb gelezen
Mijn beste en meest favoriete lifehack
Gelukkig leven en het snelle genot gedag zeggen

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.
 



DISCOVER YOUR GROWTH

Bewust denken en groeien om te komen tot een verandering,
voor jezelf en voor de wereld. Join 5.188 andere GROWTHINKERS
en ontvang tools om meteen te beginnen!