Het is tijd voor een nieuwe economie


Ik heb geen televisie dus laten we zeggen dat ik nooit naar televisie programma’s kijk. Maar er zijn uitzonderingen. Één zo’n uitzondering is als iemand mij iets aanraadt en het betrekking heeft op mijn interesses.

Tegenlicht van de VPRO is zo’n programma wat ik soms op Uitzending Gemist terugkijk. Zo was ik erg onder de indruk van de uitzending ‘De donut economie’ met Kate Raworth.

Ze zegt: ‘Onze economie is nu gebaseerd op oneindige groei en daar moeten we vanaf’.
 


‘Today we have economies that need to grow, whether or not they make us thrive: what we need are economies that make us thrive, whether or not they grow’.


In haar boek ‘Donuteconomie’ gaat ze uit van een nieuw model, de donut. De binnenring van de donut staat voor het fundament dat nodig is om iedereen op de wereld te voorzien van basisbehoeften. De buitenste ring geeft de grens aan van de impact op het milieu. Dit is wat ons te doen staat voor de toekomst: alles en iedereen in de donut krijgen en houden. Niet over de grenzen van de donut gaan.

Onze economie is nu verdeeld en spullen worden niet gemaakt voor hergebruik. In de circulaire economie wordt gedeeld en worden spullen wél gemaakt voor hergebruik. Zo wordt het voorbeeld van MUD Jeans genoemd, een pionier als eerste circulaire jeansmerk. Een merk dat ik een groen hart toedraag omdat ze er alles aan doen om de productie van denim zo duurzaam mogelijk te maken.

Dan een oververmoeid jongetje werkend in een kledingfabriek in India. Hij moet zijn vinger tegen een stuk stof houden. Lang, heel lang, tergend lang. Hij kijkt een tijdje wanhopig en zwaar vermoeid in de camera terwijl zijn ogen steeds dichtvallen. We zien het einde van de productie keten van de kledingindustrie.

Aan het begin van de keten staan wij. Wij, die een fast fashion keten binnenlopen en op onze wenken worden bediend met hele lage prijzen. Maar degene aan het einde van de keten is de dupe en krijgt nauwelijks betaald. Soms niet eens genoeg om van te leven. Die keten is lang en iedereen wil er het hoogst haalbare uithalen.

Een maand later staat Kate voor me bij een lezing in Rotterdam. Het Hofplein theater zit vol met mensen die allemaal hongerig zijn en behoefte hebben aan iets nieuws. Heerlijk om iemand te zien die alles waar ik voor sta vanuit een ander perspectief benadert. Kate raakte me door haar sterke lezing en visie. We kunnen zo niet langer doorgaan.
 


‘You never change things by fighting the existing reality. To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.’


‘Oneindige groei is niet natuurlijk. Een appel groeit, is rijp en valt dan van de boom’ zegt Kate. Onze economie is die appel die is gevallen en daar al een tijd ligt te rijpen. De gaten zitten er al in. Het is een tijd voor een nieuwe appel, een nieuw idee. Een nieuw model.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met MUD Jeans.

Read next

20 duurzame kledingmerken voor mannen en vrouwen
Duurzaam leven met een lach en een traan
10 eerlijke kledingwinkels in Amsterdam
 



DISCOVER YOUR GROWTH

Bewust denken en groeien om te komen tot een verandering,
voor jezelf en voor de wereld. Join 5.188 andere GROWTHINKERS
en ontvang tools om meteen te beginnen!